188

Klub

Tudnivalók az E10-es üzemanyagról

Tudnivalók az E10-es üzemanyagról

Egy ideje már a csapból is E10-es üzemanyag folyik, viszont az autósok megijedtek a híradásokban mumusként beállított, új összetételű benzintől, amely a közelmúltban váltotta fel a klasszikus 95-öst a kútoszlopokon. Cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen kocsiknál és miért okozhat kárt a megnövelt alkoholtartamú nafta.

ALKOHOLOS BEFOLYÁSOLTSÁG

Bizonyára az Autósélet olvasói is emlékeznek arra, milyen botrány övezte az E10-es németországi bevezetését 2011-ben. Az ottani benzinkutakról komolyabb előzetes tájékoztatás nélkül eltűnt az addig megszokott 95-ös, helyét pedig átvette az új jelzésű termék, melyről az emberek zöme nem sokat tudott. Több helyi autós szervezet kongatni kezdte a vészharangot ennek káros hatásai okán, azaz, hogy idővel „megeszi” az üzemanyagrendszer gumitömítéseit és gumivezetékeit, továbbá korrozív hatásának köszönhetően az egyes acél és alumínium alkatrészeket is tönkreteszi. Érthető módon sokan kétségbe estek, és rohamosan megnőtt a kereslet a hagyományos szuperbenzinnél jelentősen drágább 98-as és 100-as üzemanyagok iránt. Aztán szép lassan elcsitultak a hullámok, és a németek megtanultak együtt élni az E10-essel…

KELETEN A HELYZET VÁLTOZATLAN

No de ne szaladjunk ennyire előre! Magyarországon hivatalosan január elején vezették be ezt az üzemanyagtípust, és autósok százezreinek kezében remegett meg a töltőpisztoly, amikor az első tankolásnál rádöbbentek arra: nem a megszokott benzin csordogál a tankjukba. Ahhoz, hogy könnyebben megértsük, vajon miért vonták ki a forgalomból az eddigi 95-öst, érdemes feltérképezni az uniós jogalkotók szándékát és az ezzel összefüggő intézkedéseket. Egyetértésben az 1997-ben aláírt Kiotói Egyezménnyel, melyben a széndioxid kibocsátás számottevő mérséklését vállalták az aláíró államok, 2009-ben kihirdették az Európai Parlament és Tanács 2009/30/EK új irányelvét.
Ebben részletesen szabályozzák az üzemanyagokkal összefüggő követelményeket, egyebek között megjelenik benne a benzinbe és a gázolajba bekevert bioösszetevő arányait taglaló szabály, amit természetesen átültettek a magyar jogrendbe is. Ebből kifolyólag bukkant fel a 95-ös üzemanyagban a bioetanol, méghozzá a rendelkezés alapján először 4,8 térfogatszázalékos arányban – erre utalt már nálunk is jó ideje az E5-ös jelzés a szuperbenzin matricáján. Utóbbiban a 4,8 térfogatszázalék egészen pontosan 3,1 energiaszázaléknak felel meg, a kettő között pedig azért teszünk különbséget, mert az etanol energiatartama lényegesen – több mint 30 százalékkal – kisebb, mint a benziné, tehát 4,8 százaléknyi etanolból durván 3,1 százaléknyi energia nyerhető ki. Tavaly júliusban jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Kaderják Péter, hogy 2020. január 1-től a 95-ös benzin bioetanol-aránya csaknem kétszeresére, 6,1 energiaszázalékra nő. Ez az érték térfogatszázalékban kifejezve megközelíti a tízet, így már érthető, hogy mi végre is az E10-es elnevezés. Mint azt olvasóink is sejthetik, a dízelt sem hagyták érintetlenül, annál majd’ 7 térfogatszázalék a bioalkotóelem. Mindazonáltal a piacon elérhető egyéb benzinfajták – nevezetesen a 98- as vagy a 100-as oktánszámú prémiumtermékek – összetételnél nem volt változtatási kötelezettsége a forgalmazóknak, ennek következtében azoknál általában megmaradt a korábban előírt 4,8 százalékos alkoholtartam, s ezzel együtt az E5-ös jelölés.

KIS MENNYISÉGBEN IS ÁRTALMAS!?

Miután feltártuk az E10-es bevezetésének kulisszatitkait, megemlíthetjük az új termék legfontosabb hátrányait is! Ahogy a bevezetőben már szóba került, az etanol a jármű üzemanyagrendszerében, a vele érintkező műanyag, valamint gumicsövekben, tömítésekben, szelepekben tehet kárt. Sőt, mivel az E5-ösnél is több vizet tud magában tartani, rozsdásodást idézhet elő bizonyos acél és alumínium alkatrészeken, így a fém üzemanyagtankoknál, a karburátoroknál és befecskendezőrendszereknél. Számolhatunk azzal is, hogy az alkohol feloldja a vezetékekben korábban lerakódott szennyeződéseket, melyek aztán dugulást, s ezzel indítási nehézségeket vagy motorleállást okozhatnak. Nem utolsó sorban pedig az alkoholnak köszönhetően felgyorsulhat a benzin romlási folyamata, és néhány hónap állás után büdös, kocsonyás anyag alakul ki belőle, amit aztán drága és hosszadalmas eljárással távolíthat el a szerelő. Ez utóbbin kívül a többi károsító hatás szerencsére nem minden autótípusnál jelentkezik, a 2011 után gyártott példányok gond nélkül üzemelnek E10-es naftával, mivel motorikus alkatrészeiket úgy tervezték, hogy azokat ne tegye tönkre a bioetanol. A legtöbb autógyártó az ezredfordulót követően tért át az alkoholtűrő anyagok használatára, jóllehet nem egy márka már a kilencvenes évektől felkészítette járműveit a 10 százalékos alkohollal vegyített benzinre. Tegyük hozzá, ezekből van kevesebb, ezért inkább abból induljunk ki, hogy a mai young- és oldtimereknél, vagyis a 25 évnél idősebb kocsiknál kénytelen szembenézni a tulajdonos a fenti gondokkal! Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a négykerekű műszaki állapota is meghatározza, milyen hatást gyakorol alkatrészeire az E10-es. Elvégre egy elöregedett, kirepedezett gumicsövekkel működő vagy rozsdás tankú autónál valószínűleg már csak hab a tortán az alkoholtöbblet.
Hogy olvasóink is megállapíthassák, vajon jó-e az általuk használt járgányhoz az E10-es vagy át kell térniük a prémiumtermékekre, közöljük az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett tájékoztatótáblázatot. Persze előfordulhat, hogy bizonyos típusok kapcsán kérdőjelek maradnak olvasóink fejében, ezért a kétkedőknek azt javasoljuk, első körben nézzék meg autójuk kezelési könyvét, hiszen abban egyértelmű útmutatást közöl a gyártó. Emellett persze a márkák hazai forgalmazóinál érdemes még kopogtatni, tudniillik náluk minden egykoron és jelenleg forgalmazott típusról rendelkezésre áll a műszaki dokumentáció – megkönnyítendő az információszerzést, kigyűjtöttük az importőrök elérhetőségeit is. Bízunk benne, hogy írásunkat minden klubtagunk hasznosnak találja!

Szöveg: Karner Miklós, Fotók: Aral AG és a szerző

Az E10-es üzemanyaggal használható autótípusok listáját és a teljes cikket lentebb, valamint az Autósélet magazin legfrissebb, februári lapszámában olvashatja.

Az Autósélet a Magyar Autóklub tagi magazinja. Legyen Ön is Standard klubtagunk, és élvezze műszaki segélyszolgálatunk, országos szervizhálózatunk és számtalan kedvezményünk nyújtotta előnyöket.

 

 

További híreink