Üdvözöljük honlapunkon !

Bejelentkezés

CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

Feliratkozás hírlevélre

Autósélet

 


 

          
 

Online fizetési tájékoztató

Facebook

Címlap | Hírek

Hírek, események

Legyen megismerhető a kártörténeti igazolás, a MAK Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordult.

Dr. Péterfalvi Attila elnök úr részére
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság

Tárgy: Kártörténeti nyilvántartás megismerhetősége

Tisztelt Elnök Úr!
Klubtagi felvetések alapján a Magyar Autóklub Alapszabályban írt érdekvédelmi feladatai ellátása keretében keresem meg Tisztelt Elnök Urat az alábbiak miatt.

Tagjaink felvetették, mi is észleltük, hogy

  • sem a gépjármű felelősségbiztosításról rendelkező 2009. évi LXII. tv. (GFB tv.), kártörténeti nyilvántartásról szóló 51. §-a,
  • sem a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól szóló 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet 1. § 2. pontja, illetve 8. §-a 

nem teszi lehetővé, hogy 

  • akár az éppen aktuális üzembentartó (vagy az aktuális üzembentartó/tulajdonos hozzájárulásával rendelkező személy) sikeresen forduljon a MABISZ-hoz, (mint a kártörténeti nyilvántartás vezetőjéhez) 
  • annak érdekében, hogy megismerje az aktuális (esetenként vételi szándék folytán tervezett) üzembentartó üzembentartói jogosultságot (tulajdonjogot) megelőző időszakra nézve a kártörténeti nyilvántartásból megismerhető adatokat, ezek körében azt a tényt, hogy az adott gépkocsinak korábban, magyarországi forgalombahelyezése óta mikor, milyen nagyságrendű baleseti sérülése volt.

A GFB 51. § (9) bekezdése a)-i) pontig sorolja fel, hogy a kárnyilvántartó szerv kérelemre kinek köteles átadni, vagy hozzáférhetővé tenni a kárnyilvántartás adatait, és ezek között a gépkocsi üzembentartója egyáltalán nem is szerepel!

A MABISZ a saját gyakorlata szerint pedig nem ezen törvényi rendelkezés, hanem a fent hivatkozott NGM rendelet értelmezésével csak a saját tulajdonlás (üzembentartás) idejére vonatkozó adatokat közli az aktuális üzembentartóval, vagy az általa feljogosított személlyel, a korábbi adatokat nem.
Ezáltal az eladó nem tudja igazolni a vevő felé, hogy a gépkocsi nemcsak nála, hanem (a magyarországi forgalomba helyezést követően) korábban sem rendelkezett - legalábbis nyilvántartott - baleseti sérüléssel, vagy ha mégis, akkor mi volt a kifizetett kárösszeg. A hiányzó szabályozás folytán erről a potenciális vevő sem szerezhet meggyőződést még az eladó hozzájárulásával sem, ami a rosszhiszemű eladói magatartások, ezáltal a jóhiszemű vevői károsodások számát szaporítja (pl. az eladni szándékozó tud az előző tulajdonosnál bekövetkezett súlyos karambolról, sőt – ami sajnos elég gyakori – lehet, hogy azt már ő javította (javíttatta) ki, de a vevőjének nem számol be róla).

A gépkocsi adásvételi szerződésekkel összefüggő forgalombiztonsághoz hozzátartozik, hogy a kárelőzményeket ne csak a törvény 51. §-ában felsoroltak – pl. az üzembentartóval szerződést kötő biztosító – hanem maga az üzembentartó, vagy az ő feljogosításával eljáró személyek is megismerhessék legalább a törvény 51. § (4) bekezdés c), f), g) és h) pontjában írt adatok tekintetében.

Kérem Tisztelt Elnök Úr válaszát, hogy egyetért-e azzal, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény tárgyi rendelkezéseit indokolt kiegészíteni a fentiek értelmében a mindenkori üzembentartó, vagy az ő jogán feljogosított személy részére a kártörténeti nyilvántartásból lekérhető, a korábbi regisztrált baleseti sérülések tényének és a kifizetett kárösszegre vonatkozó adatok átadására, illetve hozzáférhetővé tételére vonatkozó, fent leírt jogosultsággal, illetve kötelezettséggel.

A fentiek szerinti indítványunk mellett szólnak nemcsak az üzleti forgalom, de a közlekedésbiztonság melletti, sőt adóelkerülés, bűnelkövetés megelőzését szolgáló szempontok is.

Végül utalunk arra is, hogy az Európai Parlament és a Tanács 2009. szeptember 16-i, a gépjármű felelősség-biztosításról és a biztosítási kötelezettség ellenőrzéséről szóló 2009/103/EK Irányelvének az Igazolás harmadik személy által támasztott kártérítési igényről rendelkező 16. cikke értelmében a tagállamoknak kötelezettsége, hogy: „a biztosítottak jogosultak legyenek bármikor igazolást kérni a biztosított gépjárművet, vagy gépjárműveket érintő, harmadik személyek által a biztosítási szerződéses jogviszonynak legalább az utolsó 5 évében támasztott kártérítési igényekre, vagy azok hiányára vonatkozóan”, amit a miniszteri rendelet 8. §-a azonban – csak „más tagállam által előírt felelősségbiztosítási kötelezettség alapján kötendő szerződéssel kapcsolatos kedvezmény érvényesítése céljából” ír elő.

A miniszteri rendelet szerinti ezen tárgyi szűkítést indokolatlannak látjuk, és felvetjük a GFB és a miniszteri rendelet összhangjának esetleges hiánya vizsgálatának szükségességét is.

Tájékoztatom Elnök Urat, hogy fenti törvénymódosításra nézve egyidejűleg előterjesztést teszünk.

Budapest, 2016. szeptember 15.

  Tisztelettel:
Dr. Kovács Kázmér
Magyar Autóklub
Jogi és Érdekvédelmi Bizottság elnöke
Programajánló: Hagyományőrző veteránautós túra és oldtimer piknik

Látogasson el családjával az MNASZ Historic Regularity Rallye Kupa 2016 harmadik futamára, mely indulási és érkezési pontjainak a MAK Szolgáltató Központja ad otthont.
A Magyar Autóklub Oldtimer Szekció és a RETRO MOBIL HISTORIC közös rendezvényének időpontja:
2016. augusztus 27. szombat 8-tól 15 óráig
A verseny rajtjának időpontja: 10.00
Az eredményhirdetés időpontja 15.00
Helyszín: 1043 Budapest Berda József utca 15.

A versenyen túl játékos vetélkedőkkel, családi programokkal, Sárga Angyal bemutatóval, oldtimer autókkal várjuk Önt! Ha teheti jöjjön Ön is veterán gépével.
A program során megtekintheti, hogy hogyan viselkednek a veterán járművek a csúszós, nedves útburkolaton, bemutatjuk a muzeális minősítés folyamatát, valamint részt vehet a Forma V autó beindításán, a Közlekedésbiztonsági Parkban való körbefuttatásán is.

Az eseményről bővebben itt olvashat: http://retrohistoric.hu/ és itt http://oldtimer.autoklub.hu/oldtimer/rendezvenyek

Társadalmi konzultáció (HDV, LDV)

Tisztelt Érdeklődő!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezúton közzéteszi az Európai Bizottság gépjárművek széndioxid-kibocsátásával és üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatos kérdőíveit.

A Bizottság a szabályozási körébe tartozó alábbi két témában tart a kapcsolódó dokumentumokat is bemutatva angol nyelvű társadalmi konzultációt 2016. július 20. és 2016. október 28. között:

  • A könnyű  járművekre (személygépkocsikra és kisteherautókra)  vonatkozó  CO2 kibocsátási követelményeket lefektető 443/2009/EK  rendelet és 510/2011/EU rendelet felülvizsgálata:

http://ec.europa.eu/clima/consultations/articles/0030_en.htm

  • A nehéz tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztásával és CO2 kibocsátásával kapcsolatos nyomon követésre és jelentéstételre vonatkozó szabályozás előkészítése:

http://ec.europa.eu/clima/consultations/articles/0031_en.htm

A konzultációk célja az érdekelt felek, az európai polgárok véleményének megismerése.

Az állampolgárok közvetlenül, a  szervezetek és intézmények előzetes regisztrációt követően a fenti hivatkozásokra kattintva  közölhetik véleményüket a Bizottsággal a két témakörben.

A konzultáció lezárása után a Bizottság honlapján ismerteti majd a beérkezett dokumentumokat és az egyeztetés eredményét.

Ha a tématerületek felkeltették érdeklődését, és azokban véleményt kíván nyilvánítani, kérjük töltse ki a belinkelt kérdőíveket!

Átadásra került a MAK kőszegi szervizpontja

A Magyar Autóklub kőszegi szervizpontjának bővítése 2016. június hónapjában befejeződött.  Nem csak épületbővítés, hanem eszköz beruházás is történt, így a megújult szervizponton a kor elvárásainak megfelelő feltételek mellett tudjuk kiszolgálni klubtagjainkat, ügyfeleinket.

A létesítmény ünnepélyes átadására 2016. július 08.-án került sor.

Az épület idén kereken 30 éves. A szervizpont építésekor, az akkori kor műszaki elvárásainak felelt meg, kis ügyféltérrel és egy átmenő vizsgasorral. Ennek következtében a munkatársak az eredetiségvizsgálat és a műszaki vizsga mellett csak kisebb javításokat tudtak elvégezni a vizsgasori aknán és csápos emelőn. Az idő előrehaladtával a technika fejlődött, az autósok igényei nőttek, így időszerűvé vált a fejlesztés. Az ügyfelek visszajelzése valamint a járműállomány változása alapján további igény mutatkozott jelentősebb javítások elvégzésére, autó klímajavításra, futóműállitásra, gumiabronccsal összefüggő szerviz tevékenységre és műszeres diagnosztikára is.

A szervizpont kezdetben három fővel működött, azonban a bővítés eredményeként további munkatársak felvételére is sor került, így jelenleg – Ifj. Bodorkos Béla vezetésével – öt munkatárs várja az ügyfeleket a kőszegi vizsga/szervizponton, akik közül Id. Bodorkos Béla – a szervizpont korábbi dolgozója és vezetője – 30 éves szervizi tapasztalattal áll az ügyfelek rendelkezésére.

A bővítés során – a meglévő épület mellé – került felépítésre egy, két szerelő állást magában foglaló szervizműhely. Az ügyfelek kényelmesebb kiszolgálása érdekében kialakításra került egy nagyobb ügyfélváró is.

Beszerzésre valamint beépítésre került – többek között – egy modern futómű ellenőrző- és állító berendezés, egy korszerű automata járműklíma töltő-ürítő berendezés, mely a klímarendszer vákuumozására és nyomáspróbázására is alkalmas.

Egy járműdiagnosztikai berendezés is vásárlásra került, mely nem csak hibakód olvasást és törlést tud végezni, hanem korszerű járműelektromossági mérésekre is lehetőséget biztosít. A készülék oszcilloszkóp funkcióval is rendelkezik, ami az elektromos feszültségek időtartománybeli ábrázolására és mérésére szolgál, sőt a nagyfelbontású csőkamerájával a rejtett helyekre is betekintést enged.

Az új épületrészben korszerű és takarékos sötétsugárzós fűtés került kialakításra, a régi épületrész pedig külső-belső festés-mázoláson esett át.

A fejlesztés lehetővé tette, hogy a kőszegi szervizpont is csatlakozzon a Magneti Marelli Checkstar szervizeihez, mellyel együtt a Magyar Autóklub 44 műszaki pontja közül már 23 szervizpont vált a Checkstar hálózat tagjává.

A kőszegi szervizpont ezen túl nem csak műszaki vizsgára várja versenyképes – sőt, igen kedvező – árakkal az ügyfeleket, hanem javítás, karbantartási igény miatt is érdemes az Autóklubot számításba venni.  Munkatársaink a szervizponton júliusban klíma, augusztusban és szeptemberben javítási és karbantartási akciókkal várják az ügyfeleket.

Az akció részleteivel kapcsolatban a www.autoklub.hu oldalon tájékozódhat.

A Magyar Autóklub Országos Elnökségének állásfoglalása
2016. április 28.

Sajtó információk szerint a Fővárosi Önkormányzat a budapesti kerékpáros közlekedés felülvizsgálatára készül, ami mély felháborodást váltott ki a kerékpárral közlekedők között.

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége áttekintette a kialakult helyzetet és a következőket állapította meg.

Az elmúlt években számos, a kerékpáros közlekedést támogató intézkedés történt mind a jogalkotás, mind a forgalomszabályozás területén, aminek eredményeképpen a kerékpáros közlekedés a Fővárosban egyre népszerűbb, ugyanakkor a baleseti statisztikák és klubtagi visszajelzések alapján a közlekedésbiztonság helyzete vegyes képet mutat.

A Magyar Autóklub időszerűnek és indokoltnak tartja, ezért egyetért azzal, hogy az elmúlt időszak intézkedéseinek hatása értékelésre és a szükséges korrekciók elvégzésre kerüljenek.

Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a döntés előkészítés során valamennyi közlekedő, autós, motoros, kerékpáros és gyalogos érdeke és szempontrendszere figyelembevételre kerüljön.

A Magyar Autóklub szakembereivel rendelkezésre áll a Fővárosi Önkormányzat által szervezett a kerékpáros közlekedés szabályrendszerét megvitató kerekasztal megbeszélésen az aktív részvételre.

Elhunyt a legendás ralibajnok- Ferjáncz Attila
Mély megrendüléssel értesültünk és tudatjuk, hogy volt kollégánk, barátunk, a magyar autósport ikonikus alakja 69 éves korában, betegségben elhunyt. Ferjáncz Attila pályafutása során 23 Európa-bajnoki futamgyőzelmet, valamint több, mint harminc országos bajnoki címet szerzett.  Eredményeivel méltán érdemelte ki a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét.
Fájdalommal búcsúzik tőle az egész autós társadalom és a Magyar Autóklub. Nyugodjék békében!
Április 5-től mindent látnak az új traffipaxok!

Április 5-én reggel 8 órától élesben „támadnak” a traffipaxok. A rendőrség 160 mobil eszköze mellett 365 VÉDA típusú korszerű készülék figyeli a szabályszegőket és a büntetés akár 300.000.- Ft-ig terjedhet. A mobil eszközök elsődlegesen a gyorshajtókra vadásznak és alkalmasak a rendszám felismerésére is. A fix telepítésű, valamint a változtatható helyű készülékek számos szabályszegést képesek regisztrálni és az adatokat továbbítani. Így az alapfunkcióin túl, mint a sebességmérés, rendszámfelismerés, forgalomszámlálás, forgalomtorlódás észlelése, a járműről készített felvételek továbbítása, számos kiegészítő funkcióval is rendelkezik, köztük képes észlelni, ellenőrizni a biztonsági öv használatot, a kötelező haladási irány betartását, a záróvonal átlépését, a vasúti átjárón vagy piros jelzésen való áthaladást, a leállósáv vagy a buszsáv használatát, behajtási tilalom megszegését, veszélyes árut szállító járműveket (ADR).

Az intelligens közlekedési ellenőrző hálózat központi eleme a Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszer (KAFIR), mely rögzíti a jármű sebességét, rendszámát, honosságát, méretét. A kamerahálózat - ami kapcsolódik a központi jármű-nyilvántartáshoz - feladata a különböző rendszerelemek összekapcsolása az általuk küldött információk feldolgozása és továbbítása. Ezáltal képes a szabályszegés egészét felvenni, rögzíteni és továbbítani azt a rendőrségi, valamint egyéb külső informatikai szakrendszerek felé. Így utólag ellenőrizhető, hogy érvényes-e a jármű műszaki vizsgája, vagy volt-e kötelező biztosítása.

A differenciált szabályozás keretében  kiszabható szabálysértési, fix összegű szabálysértési és közigazgatási bírságokról a www.autoklub.hu weboldalon adunk tájékoztatást

A fix telepítésű készülékek listája az alábbi linken olvasható: http://www.police.hu/sites/default/files/fix_telepitesu_kkep_helyszinlista.pdf

Továbbá a rendőrség által közzétett térképen is tájékozódhatunk a Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontokról:

Fotó: Police.hu

A készülékek alkalmazásának célja nem kizárólag a szankcionálás, forgalomszámlálásra és forgalmi torlódások jelzésére is alkalmasak, ezáltal a közlekedés biztonságának javítását szolgálják.  A projekt bevezetésének köszönhetően ezután nagyobb biztonságban tudhatják magukat az úton lévők. A rendszer és a szabálykövető közlekedők egyaránt hozzájárulnak a közúti közlekedés nyugalmának és kiszámíthatóságának megteremtéséhez. A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma – kiemelten a halálos balesetekét -, is csökkenni fog, vagy legalábbis enyhébb lesz azok kimenetele.

Rangos elismerésben részesült Dr. Hatala József, a MAK alelnöke

A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke sokat tett Magyarország és Ausztria sikeres együttműködéséért. A számos kitűzött és megvalósult közös cél magában foglalja a gépjárművekkel kapcsolatos bűncselekmények megelőzését is. Hatala úr e hatékony és lelkiismeretes munka elismeréseként vehette át a „Nagy ezüst érdemjel a csillaggal az Osztrák Köztársaság szolgálatáért” elnevezésű kitüntetést, mely az Osztrák Szövetségi Köztársaság elnöke által adható ötödik legrangosabb állami elismerés.

A kitüntetést őexellenciája Dr. Ralph Schneide, az Osztrák Köztársaság rendkívüli és meghatalmazott nagykövete adta át Dr. Hatala József (NBT elnök, MAK alelnök) részére.

Forrás: NBT facebook oldala

Állami elismerés

Nemzeti Ünnepünk Március 15.-e alkalmából, dr. Orbán Viktor Miniszterelnök úr felterjesztésére, dr. Áder János, Magyarország Köztársasági Elnöke, dr. Berniczei-Roykó Ádám  - a Magyar Autóklub Oldtimer Szekció elnöke számára  - a Magyar Érdemrend Tisztikeresztje kitüntetést adományozta.

A magas rangú kitüntetést a hazai oldtimer kultúra, illetve a régi autók népszerűsítése érdekében végzett, nemzetközi és hazai szinten is megbecsült és elhivatott munkája elismeréseként dr. Seszták Miklós Nemzeti Fejlesztési Miniszter nyújtotta át.

Jelentőségét tekintve – meggyőződésünk szerint - a kitüntetés az egész hazai veteránozásnak-oldtimerezésnek szóló elismerést jelenti, tekintve, hogy ebben a formában először fogalmazódik meg jármű örökség mozgalmunk kulturális értéke. 

Magyar Autóklub Oldtimer Szekció

Sajtóközlemény

A Magyar Autóklub a felfokozott érdeklődésre tekintettel tájékoztatja a hazai autós közvéleményt, hogy a Fővárosi Parkolási Rendelet úgynevezett türelmi időre vonatkozó törvénysértő rendelkezéseivel a Kúria már több ízben, így legutóbb 2014-ben, majd 2015 őszén foglalkozott.
Ennek során mindenkire kiható és jogorvoslattal nem támadható határozatában az alábbi rendelkezéseket megsemmisítette, és kimondta, hogy ezen rendelkezések a bírósági eljárások során a jövőben sem alkalmazhatóak!
Az érintett rendelkezések az alábbiak voltak:

  • törvénysértő, hogy naptári hónaponként csak egy ízben lehet igazolni a parkolási díj 5 percen belüli megfizetését, 
  • törvénysértő az is, hogy ez csak 5 munkanapos jogvesztő határidőn belül tehető meg,
  • törvénysértő, hogy ez csak akkor lehetséges, ha a bemutatás időpontjában az adott gépjárműre nincs 30 napnál régebbi és nem vitatott parkolási díjtartozás. 

A Fővárosi Közgyűlés 2016. március 3-án elfogadott rendelete ezek után – ahelyett, hogy a Kúria határozatának eleget tett volna – általánosságban is eltörölte az 5 perces türelmi idővel kapcsolatos  rendelkezést. Ettől függetlenül azonban

  • ez a módosítás a rendelet 23. § értelmében csak 2016. április 3-án lép(ne) hatályba, tehát addig az 5 perces türelmi időre vonatkozó rendelkezések változatlanul,  de a fenti – a Kúria által korábban törölt részek figyelmen kívül hagyásával – irányadóak,
  • a főpolgármester 2016. március 7-i nyilatkozata szerint várható, hogy még a módosítás hatálybalépése előtt korrigálják a közfelháborodást kiváltó 2016. március 3-i módosítást,
  • ha ennek során visszavonásra mégsem kerülne sor, a Kúria korábbi egyértelmű határozatai alapján bizonyosra vehető, hogy azokat az autósokat, akik jóhiszeműen jártak el, és az 5 percen belüli díjfizetést igazolni tudják, pótdíj fizetésére a bíróság külön türelmi rendelkezés hiányában sem fogja kötelezni, hiszen a Kúria korábbi határozataiban mindenkire kiterjedő hatállyal kifejezetten kimondta, hogy

    • „a Közgyűlési Rendelet szabályozásának módja – törvényi felhatalmazás nélkül – normatív alapon teremti meg a kétszeres közszolgáltatási ellenérték megszerzésének lehetőségét, és ezzel megbontja a szolgáltatás – ellenszolgáltatás közötti arányosság szerződési viszonyokban szokásos rendjét. Törvényi háttér nélkül arra jogosítja a parkolásüzemeltetőt – és mögötte a közszolgáltatás biztosítására kötelezett önkormányzatot - , hogy egyoldalúan érvényesítve gazdasági érdekeit kétszeresen is hozzájusson a várakozás díjához, illetve jogosulatlan várakozás hiányában is pótdíjbevételhez.”
    • „törvényi háttér nélkül arra jogosítja a parkolásüzemeltetőt, hogy egyoldalúan érvényesítve gazdasági érdekeit kétszeresen is hozzájusson a várakozás díjához, illetve jogosulatlan várakozás hiányában is pótdíjbevételhez.”

Budapest, 2016. március 7.

  Dr. Kovács Kázmér ügyvéd
  elnök
Magyar Autóklub Jogi Bizottsága
Egymással kommunikáló autók – előnyök és veszélyek
A nálunk a Forma 1-es világbajnokságról ismert Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyik alapvető célkitűzése az autósok érdekvédelme. Ennek jegyében indított kampányt „My Car My Data” – „Az Én Autóm Az Én Adataim” jelszóval az FIA I. Régiója, mely Európa, a Közel-Kelet és Afrika autóklubjait tömöríti.  A kampányhoz csatlakozott a Magyar Autóklub is. A kampány során szeretnénk a régió autósainak figyelmét felhívni arra, hogy a számos előny mellett milyen adatbiztonsági kockázatot rejtenek magukban ezek az egymással és a gyártókkal is kommunikáló intelligens autók. Az elektronikus kommunikációs rendszerrel felszerelt autók ugyanis folyamatosan és automatikusan adatokat generálnak és továbbítanak. Ennek nagyon komoly előnyei vannak, de súlyos adatbiztonsági kérdések is felvetődnek. Az előnyök közé tartozik például, hogy a jármű elektronikája figyeli a vezetési jellemzőket, figyelmezteti és segíti a vezetőt, ha az fárad és figyelmetlen, észlel egy esetleges ütközést, és balesetkor automatikusan vészjelzést küld az erre kijelölt segélyközpontnak. A legfontosabb hátrány pedig az, hogy nem született még szabályozás az adatok továbbításáról.

Az aktualitást az jelenti, hogy az FIA tavaly tesztelte, milyen adatokat bocsátanak ki, és továbbítanak az elektronikus kommunikációs rendszerrel felszerelt autók. Kiderült, hogy automatikusan, a járművezető akaratától függetlenül számos adat kerülhet a gyártókhoz. A beépített SIM-kártyán és mobiltelefonos alkalmazáson keresztül a gyártókhoz jutnak a vezetési jellemzők, útvonal- és időpont-információk, sőt mobiltelefonszámok, címek, e-mail címek is.  Jelenleg nincs arra lehetőségük az érintett járműtulajdonosoknak és üzembentartóknak, hogy döntsenek arról, akarnak-e és ha igen, milyen adatokat akarnak megosztani a gyártókkal, vagy esetleg mással. Nincs ugyanis egy olyan gomb, amivel ki- vagy bekapcsolhatnák ezt a szolgáltatást. Márpedig az lenne az érdekük, ha saját adataikról – mikor, merre jártak az autóval, hol parkoltak, közben kivel beszéltek, e-maileztek, esetleg megszegték a közlekedési szabályokat (szabálytalan sávváltás, gyorshajtás, túl hirtelen fékezés vagy gyorsulás stb.) – maguk dönthetnének.

Az európai piacokon lévő, digitálisan kommunikáló autók által generált információk nagyon hasznosak lehetnek akkor, ha maga a vezető vagy egy megbízható partner, például az Autóklub segélyközpontja látja azokat. Ekkor a jármű állapotára vonatkozó információk segítségével megelőzhető egy súlyos anyagi következményekkel járó meghibásodás vagy korrigálhatóak bizonyos nem kedvező vezetési szokások. Ha azonban ez nem a járművezető tulajdona, sok minden megtörténhet. Még az is előfordulhat, hogy egy meghibásodás után a gyártó felfüggeszti a garanciát a hozzá beérkező automatikus adatokra hivatkozva, a biztosító pedig hasonló indokok miatt nem fizet baleset esetén. Nagyon fontos lenne tehát, hogy egyértelműen szabályozzák a hatóságok a beépített elektronikus kommunikációs rendszerrel felszerelt, úgynevezett „összekapcsolt autók” által továbbított adatok felhasználását.

Közben persze az előnyöket végiggondolva felmerül az a fontos kérdés is, hogyan változtathatjuk okos autóvá régi autónkat annak érdekében, hogy baleset esetén vészriasztást küldjön, egyébként pedig hasznos információkat kapjunk a műszaki állapotáról, vezetési szokásainkról. Erre már jól bevált megoldással szolgál a MAK-VEMOCO együttműködés, melynek keretében a VEMOCO beépített diagnosztikai eszközének és mobilalkalmazásának segítségével a Klub segélyközpontja látja a jármű állapotáról, helyéről, a vezetési szokásokról beérkező információkat.

Fontos célkitűzés tehát, hogy az új autók által kínált előnyöket minél jobban kihasználjuk, és a hátrányokat kivédjük. Ehhez szükséges, hogy a hatóságok egyértelműen szabályozzák a beépített elektronikus kommunikációs rendszerrel felszerelt, úgynevezett „összekapcsolt autók” által továbbított adatok felhasználását. 

További információ a kampány saját honlapján : www.mycarmydata.eu

 

 
A FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) hírei

Az FIA Történelmi Bizottságának elnöke, Michel de Thomasson a 2015 decemberi ülésen átadta székét utódjának. Michel de Thomasson 11 évig vezette a szövetség ezen szervezetét sok-sok ülésen, rendezvényen és feladaton át.  Az elköszönő ceremónián köszöntötték a bizottság tagjai valamint Jean Todt úr (FIA elnöke) elismerő díjat adott át de Thomasson úrnak.
A választás alapján az elnöki tisztet  továbbiakban Franz Graf zu Ortenburg úr (az Automobilclub von Deutschland  elnökhelyettese) tölti be, akinek programjából a következő pontokat emeltük ki:

  • a FIA Történelmi bizottsága platformként és hálózatként működjön a muzeális járművek kérdés körében, kialakítva a „legjobb gyakorlat” rendszerét
  • a FIA profiljának élesítése világszerte a történelmi járművek területén
  • a historikus járművekkel kapcsolatban megjelent tanulmányok, új tények, következtetések és ajánlások közzététele
  • kapcsolat ápolása a FIVA elnökével, párbeszéd és kooperáció erősítése
  • a FIA és a FIVA 1999-es megállapodásának felülvizsgálata és aktualizálása
  • a muzeális járművek ügyében érdekérvényesítő tevékenység az Európai Parlamentben, annak Veterán Jármű csoportjában
  • muzeális járműveknek az UNESCO által műszaki és kulturális örökségként történő elismertetése

A FIA Történelmi Bizottsága tagjainak újraválasztása is megtörtént 2015 év végén. Magyarországot újra a Magyar Autóklub és Oldtimer Szekciójának elnöke Dr. Berniczei-Roÿkó Ádám képviseli.

Az új elnöknek és új tagoknak hatékony munkát, a leköszönő Michel de Thomasson úrnak jó pihenést és tartós egészséget kívánunk.

Magyar Autóklub , Oldtimer Szekció

Jean Todt FIA elnök elismerő díja Michel de Thomasson-nak Balról jobbra: Franz Graf zu Ortenburg. a Történelmi Bizottság megválasztott új elnöke, Michel de Thomasson a bizottság leköszönő elnöke, Jean Todt a FIA elnöke
A Vatikán is támogatja a globális közlekedésbiztonsági célkitűzéseket
Ferenc pápa a közelmúltban személyes kihallgatáson fogadta Jean Todtot, a nálunk a Forma 1-es futamokról közismert Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökét. Az FIA azonban amellett, hogy hatóságként meghatározza a motorsport szabályait és gondoskodik azok betartatásáról, a turisztikával és autós érdekvédelemmel foglalkozó autóklubok világszervezeteként is működik. A találkozó megszervezésében nagy szerepet játszott Angelo Sticchi Damiani, olasz társklubunk, az ACI elnöke, továbbá a delegáció tagja volt Christian Friis Bach, UNICE ügyvezető titkár valamint Michelle Yeoh filmszínésznő, az FIA közlekedésbiztonsági jószolgálati nagykövete is. Az audiencia témája a közlekedésbiztonság globális helyzete volt, melynek keretében a katolikus egyházfő megtekintette többek között az ENSZ „SaveKidsLives” – „Mentsük meg a gyermekek életét” kampányához kapcsolódó Luc Besson kampányfilmet is. Ferenc pápát mélyen megérintette a film és az FIA vezetői által elé tárt közlekedésbiztonsággal kapcsolatos kihívások, gondok és aggasztó tapasztalatok. Támogatását ígérte az ENSZ-kampány célkitűzéseinek eléréséhez, és aláírta a kampány Közlekedésbiztonsági Nyilatkozatát.

Itt tekinthető meg Luc Besson megrázó közlekedésbiztonsági filmje

További részletek az ENSZ kezdeményezésű SaveKidsLives” – „Mentsük meg a gyermekek életét” kampányról, melyhez korábban a Magyar Autóklub is csatlakozott.

Elismerés
A Magyar Autóklub alelnöke Dr. Hatala József és Pintér József szakág igazgató személyesen köszönte meg a Bács-Kiskun megyei rendőrség, 2015-ös évben a közlekedésbiztonság terén kifejtett hatékony munkáját. Ezen felül köszönetet mondtak a Baján megrendezett „Ki a mester két keréken” országos döntő megszervezéséért is. A Magyar Autóklub alelnökét és szakág igazgatóját a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság részéről, Dávid Károly r. dandártábornok megyei rendőrfőkapitány és Arató László r. ezredes megyei rendészeti főkapitány-helyettes, valamint Geisztné Kamasz Erzsébet c. r. alezredes, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának titkára fogadta.
Aktuális kérdések a Jogi és Érdekvédelmi Bizottság előtt
A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottsága 2015. 11. 18-i  ülésén meghallgatta a Volkswagen vezérképviselet (Porsche Hungária Kft.) műszaki igazgatójának tájékoztatását a 2000 cm3 alatti dízelmotorok szoftvervezérlése miatti, és a Magyar Biztosítók Szövetsége vezető jogtanácsosának tájékoztatását a román ASTRA Biztosító Fióktelepe magyarországi ügyfeleit érintő várható intézkedésekről, végül állást foglalt a budapesti dugódíj ügyében.
A dízelmotorok ügyében a tájékoztatásból az a következtetés volt levonható, hogy várhatóan az elkövetkező hetekben, hónapokban megkezdődik a visszahívási akció, de a magyarországi adószabályok folytán a változtatás nem lesz hatással az üzembentartók adófizetési kötelezettségére.
Az ASTRA ügyfelek ügyében az aktuális tájékoztatások a MABISZ és a Magyar Nemzeti Bank honlapján is folyamatosan frissülnek, a kárrendezés a folyamatos tárgyalások eredményeként a MABISZ részéről fog történni, és a MABISZ fogja megkísérelni a kifizetések arányos áthárítását a román félre. A térítésre a MABISZ már jelenleg is köteles, de az elhangzottak szerint számos esetben nem rendelkezik az elbíráláshoz korábban Romániába kiküldött dokumentumok egy részével, és egyelőre a gyors ügyintézéshez szükséges apparátussal sem.
A dugódíj tekintetében a Bizottság megismételte a Magyar Autóklub 2007. szeptember 27-én már közzétett álláspontját, mely egyebek között tartalmazza: „Meggyőződésünk, hogy amíg nem épül meg a teljes budapesti körgyűrű, illetve annak mentén a megfelelő férőhelyet biztosító P+R-parkolók, elővárosi vasútvonalak, nem várható el a vonzáskörben élőktől és a körgyűrű hiánya miatt kényszerű átutazóktól, hogy díjat fizessenek. Elfogadhatatlan, hogy semmilyen biztosíték nincs arra, hogy a beszedni tervezett összeget a tömegközlekedés fejlesztésére kívánják fordítani.”.
A Magyar Autóklub álláspontja szerint a dugódíj már elvállalt bevezetéséből nem következik sem annak területi, sem összegszerűségi meghatározása, ezt figyelembe véve kell majd a döntéshozóknak határozni, ha a bevezetésre a tervezett 20.000 P+R-parkoló hiányában 2016-ban mégis sor kerül.
Kedvezményes Standard tagság a MRK tagjainak
A Magyar Autóklub  és a Magyar Rendvédelmi Kar -  felismerve az együttműködésben rejlő szakmai előnyöket - úgy döntöttek, hogy a hosszú távú együttműködés megalapozása érdekében egymással együttműködési megállapodást kötnek, mely alapján a MAK 2015. 11. 01-től kedvezményes áron kínál standard tagsági belépési lehetőséget az MRK tagjai részére.
Az ünnepélyes aláírásra a MAK Szolgáltató központjában került sor 2015. október 19-én.
A fotón Dobson Tibor (MRK elnök) és Dr. Kovács Zoltán (MAK főtitkár) látható.
Zöld lámpát kaptak a gyorsutak

Idén október végéig adottak lehetnek az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésének jogszabályi és műszaki szabályozási feltételei a kormány októberi első ülésén született döntés alapján. A 2x2 sávos, fizikai elválasztással épülő gyorsutak forgalombiztonsági szempontból is komoly előrelépést jelentenek az országos hálózatba csak 2x1 sávos, rossz állapotú, balesetveszélyes főutakkal bekötött térségek számára. 

A Kormány elsődleges infrastrukturális célkitűzései közé tartozik a Modern Városok Programban érintett települések bekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózatba, az országhatárokig még hiányzó szakaszok kiépítése, és egyéb kiemelt közúti fejlesztések megvalósítása. A hazai és európai uniós források hatékony és ésszerű felhasználása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a gyorsforgalmi utak egy új, a főút és az autóút közötti típusának bevezetését kezdeményezte. 

A javaslatot a kormány október eleji ülésén megtárgyalta és elfogadta. A döntés szerint az NFM a társtárcákkal együttműködve 2015. október végi határidővel gondoskodik a megfelelő jogszabályi és műszaki szabályozási környezet - törvénymódosítást is igénylő - kialakításáról.

A fejlesztési tárca a következő hetekben áttekinti a tervezett közúti beruházásokat abból a szempontból, hogy melyek épülhetnek meg gyorsútként, és hol van szükség magasabb színvonalú útkapcsolatra. A közlekedésért felelős minisztérium ezután haladéktalanul megkezdi a kiválasztott fejlesztések előkészítését. Az NFM az idei év évéig elvégzi a már meglévő főutak vagy autóutak esetleg indokolttá váló átsorolását is.

A gyorsutak a magasabb kategóriájú utakénál rövidebb kivitelezési idővel és jelentősen olcsóbban épülhetnek meg. A keretszabályok kiemelten veszik figyelembe a közlekedésbiztonsági szempontokat. A készülő szabályozás megengedi ugyan a felüljárók elhagyását, a szintbeni kereszteződések azonban nem feltétlen velejárói az új úttípusnak. E megoldást kizárólag ott alkalmazzák, ahol erre a kisebb forgalom lehetőséget ad. Két szintbeni kereszteződés között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni, a vadvédő kerítések mindenütt megépülnek majd. 

A döntésnek köszönhetően több, jelenleg csak leromlott állapotú, 2x1 sávos főúton elérhető város is 2x2 sávos gyorsforgalmi összeköttetést kaphat a következő években. A kormány azzal a szigorú feltétellel hagyta jóvá az új útkategória bevezetését, hogy a gyorsutak tervezése és kivitelezése során minden esetben lehetőséget kell biztosítani az új szakaszok későbbi autópályává vagy autóúttá bővítésére.

A Magyar Autóklub állásfoglalása az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésére vonatkozóan

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a gyorsforgalmi utak típusait (autópálya és autóút) egy harmadik kategóriával, a főutak és autóutak közé illeszthető új, például „M gyorsút” megjelöléssel kívánja kibővíteni.

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége a tervezett kezdeményezést megtárgyalta és az alábbiakban kifejtett szakmai érvek figyelembevételével történő megvalósítás mellett pozitívan értékeli, valamint támogatja a Közlekedési Kormányzat úthálózat fejlesztési stratégiájának megvalósítását.

A jelenleg érvényes gyorsforgalmi út kategórián belül az autópályák és autóutak fogalomköre és műszaki paraméterei nemzetközi egyezményben rögzítettek.  Az „M” betűvel jelzett (Motorway) gyorsforgalmi útkategóriába tartozó autóút az autópályától eltérően 110 km/óra megengedett sebességgel, helyenként szintbeli csomóponttal is megépíthető. A folyamatos leálló-, vagy üzemi sáv 2 km-enként kiépített leálló öblökkel, vagy teherbíró ún. stabilizált útpadkával is helyettesíthető. A tervezett „gyorsút” tehát megfelelhet az autóút előírásainak, de a leállósáv hiánya és a szintbeli csomópontok alkalmazása jelentősen veszélyezteti a közlekedés biztonságát és rontja az út használati értékét.  A szintbeli csomópontok előtti sebesség csökkentés jelzése a jelenlegi előírások szerint 800 m úthosszat igényel. Nagyon meghatározó tehát a szintbeli csomópontok sűrűsége, ezért több helyen (lassú járművek, mezőgazdasági járművek, kerékpárok, vadátjárók stb. esetén) külön szintű átvezetés szükséges. Jelenleg is üzemelnek az országban a tervezett útkategóriának megfelelő 2x2 sávos osztott pályás főutak szintbeli csomópontokkal, 110 km/órás sebesség határ megengedésével, de megkülönböztetett útkategória megjelölése nélkül. Ebben az esetben a gépjármű vezető a főút kiépítettsége okán egy ún. „önmagát magyarázó” útszakaszon emelt szintű szolgáltatásban részesül és az előírt sebességhatárok figyelembe vételével közlekedhet. Az ily módon létesített útszakasz ugyan megszünteti a frontális ütközések bekövetkezését, de az autópályákról lehajtva a nem várt szintbeli csomópontok fokozott balesetveszélyt jelentenek mind a haladó, mind a keresztező forgalom számára.
A tervezett kiépítettség „M” jelöléssel csökkentett helyszínrajzi paraméterekkel nem más, mint egy lefokozott (lebutított) autóút. Csomópontonként a „gyorsút” eleje, táblával gyors hajtásra ösztönöz, majd a csomópontok előtti kötelező lassítással zaklatottá és veszélyessé teszi a haladást. Ugyanakkor a szintbeli csomópontok sűrűsége jelentősen lerontja az átlagsebességet akár 90 km/óra alá. A városi főutak esetében az út kedvező kiépítettsége és a lakóövezeten kívüli útszakaszok esetén az 50 km/óra helyett a 70 km/óra emelt szintű szolgáltatás sok helyen megengedett, mégpedig megkülönböztetett útkategória jelölése nélkül. Véleményünk szerint a gyorsút bármilyen megkülönböztetett jelölése veszélyes, mert a szintbeli 2 sávos, többnyire ún. turbó, vagy spirális körforgalmú csomópontok bizonytalanságot és balesetveszélyes helyzetet teremtenek.

Mindezek mellett a Magyar Autóklub támogatja a Kormány közúthálózat fejlesztési célkitűzéseit, ezen belül a főutak szolgáltatási szintjének feljavítását, de veszélyesnek és szükségtelennek ítéli a 2x2 forgalmi sávos, szintbeli csomópontokkal és csökkentett paraméterekkel lefokozott „autóutakon” bármilyen gyorsút jelölésének alkalmazását. Közlekedésbiztonsági szempontból, az emelt szolgáltatási szintű feljavított, osztott pályás főutakat, mint jelenleg is, változatlanul főút minősítéssel, gyorsforgalmi megjelölés nélkül kell üzemeltetni. Új útkategória jelölése a gépjárművezetők szempontjából veszélyes és szükségtelen.

Ez utóbbi esetben nem kell minden csomópontban az útkategória eleje és vége táblát kihelyezni, csak a megengedett sebesség határokat kell szabályosan jelezni.

A szükség szerinti tervezési irányelvek kidolgozása folyamán, a felvetett észrevételek alapján a jelzésrendszerre vonatkozó elképzeléseket és azok alkalmazásának indokoltságát felül kell vizsgálni.

Egyúttal megjegyezzük, hogy mélységes csalódást okoz, hogy az M0 északnyugati szektorának mielőbbi megvalósítása nem jelenik meg a tervezett célkitűzések között.

Budapest, 2015. szeptember 24.

MAGYAR AUTÓKLUB  
Az Országos Rendőr-főkapitányság felhívása a Magyarországon keresztül utazók részére
A felhívást ide kattintva olvashatja.
Együttműködési megállapodás az OTP Nyrt.-vel
A Magyar Autóklub folyamatosan törekszik a klubtagok elégedettségének javítására, melynek érdekében idén tavasszal megállapodást kötött a legjelentősebb piaci részesedéssel rendelkező pénzintézettel, az OTP Bank Nyrt.-vel.
A felek hosszú távú együttműködést kötöttek egymással , melynek keretében a két szervezet 2015. június 1-től kedvezményes szolgáltatásokat nyújt egymás tagjainak. Az ünnepélyes aláírására a MAK Szolgáltató központjában került sor 2015. május 29-én.
A fotón (balról) Bocskai István – OTP Nyrt. senior managere, Dr. Kovács Zoltán – a Magyar Autóklub főtitkára,
valamint Vági László, az OTP Nyrt. ügyvezető igazgatója látható
MAK Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának állásfoglalása
Biztosítás – gazdasági totálkár, elszámolható díjak, alkatrészárak

1. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága 2015. április 15-i ülésén megtárgyalta a Gfb tv. gazdasági totálkár fogalmáról rendelkező §-ait és ennek eredményeképp a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. tv. 3. § 8/A pontjának a módosítását javasolja a gazdasági totálkár tárgyi fogalommeghatározása tekintetében a Gfb és a Ptk (illetve más felelősségbiztosítások) közötti összhang hiánya miatt.

2. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága versenyjogilag kifogásolhatónak tartja, hogy egyes biztosítók a felelősségbiztosítási alapú károk rendezése során a szervizek és alkatrész forgalmazók között egyes, az adott biztosító által kiemelt vállalkozások javára, más vállalkozások terhére különbséget tesznek az elismert vállalkozási díjak és alkatrészárak mértéke tekintetében, hiszen a károsult jogszabály alapján jogosult a teljes kártérítésre és nem annak alapján, hogy melyik biztosító melyik partnerével javítatta ki gépkocsiját, és ennek során az alkatrészek a biztosító partnerétől kerültek-e beszerzésre.

Az indoklás ide kattintva olvasható.

Devizaalapú autó hitel- védendő fogyasztók

3. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága 2015. április 15-i ülésén megtárgyalta a devizaalapú autó hitel-, kölcsön-, és pénzügyi lízingszerződéseket is érintő és a pénzügyi intézményeket terhelő elszámolási kötelezettséggel kapcsolatos 2014. évi XXXVIII. törvény és 2014. évi XL. törvény rendelkezéseit, és ennek eredményeképpen kiegészítendőnek tartja azon jogszabályi rendelkezéseket, melyek alapján a törvényi elszámolási kötelezettség kizárólag a fogyasztónak minősülő természetes személy autósokkal szemben terheli a pénzügyi intézményeket, hiszen valós és védendő fogyasztói érdekek az ún. kényszervállalkozásoknál, vagy családi vállalkozásoknál (pl.: színész bt., takarító kft., más szolgáltató szektorba tartozó kis létszámú gazdasági társaságok) ugyancsak felmerülhetnek.

Az indoklás ide kattintva olvasható.

A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottsága a fenti állásfoglalásait megküldi az Alapvető Jogok Országgyűlési Biztosának, a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja vezetője részére, és sajtóközleményben közzéteszi.

Közigazgatási bírságok
A megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezések Bírság Jogszabály
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM
együttes rendelet  (KRESZ)
A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény
50 km/óra sebességig:    
a) 15 km/óra felett 25 km/óráig 30 000 Ft KRESZ 14. § (1) bekezdés d) pont,
KRESZ 14. § (1) bekezdés z/1. pont,
KRESZ 26. § (1) bekezdés,
KRESZ 26. § (2) bekezdés,
KRESZ 39/A. § (2) bekezdés.
b) 25 km/óra felett 35 km/óráig 45 000 Ft
c) 35 km/óra felett 45 km/óráig 60 000 Ft
d) 45 km/óra felett 55 km/óráig 90 000 Ft
e) 55 km/óra felett 65 km/óráig 130 000 Ft
f)  65 km/óra felett 75 km/óráig 200 000 Ft
g) 75 km/óra felett 300 000 Ft
     
51-100 km/óra sebesség között:    
a) 15 km/óra felett 30 km/óráig 30 000 Ft KRESZ 14. § (1) bekezdés d) pont,
KRESZ 26. § (1)  bekezdés,
KRESZ 26. § (2) bekezdés.
b) 30 km/óra felett 45 km/óráig 45 000 Ft
c) 45 km/óra felett 60 km/óráig 60 000 Ft
d) 60 km/óra felett 75 km/óráig 90 000 Ft
e) 75 km/óra felett 90 km/óráig 130 000 Ft
f)  90 km/óra felett 105 km/óráig 200 000 Ft
g) 105 km/óra felett 300 000 Ft
     
100 km/óra sebesség fölött:    
a) 20 km/óra felett 35 km/óráig 30 000 Ft KRESZ 14. § (1) bekezdés d) pont,
KRESZ 26. § (1)  bekezdés,
KRESZ 26. § (2) bekezdés.
b) 35 km/óra felett 50 km/óráig 45 000 Ft
c) 50 km/óra felett 65 km/óráig 60 000 Ft
d) 65 km/óra felett 80 km/óráig 90 000 Ft
e) 80 km/óra felett 95 km/óráig 130 000 Ft
f)  95 km/óra felett 110 km/óráig 200 000 Ft
Detektívek éjszakája
A napokban került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem könyvtári éjszakája, melynek témája idén a bűnügyi regények, detektívek világa volt. A „Detektívek Éjszakájáról” a MAK sem hiányozhatott.
Az eseményen az érdeklődők a régi és új rendőrautók mellett veterán motorokat is megtekinthettek, a Klub standján pedig a muzeális minősítésen túl a Klub további szolgáltatásaival is megismerkedhettek.
Kaotikus állapot Budapest útjain

Fővárosunk utcáit napjainkban dugók, útjavítások, és megváltozott forgalmi rend jellemzi. Ez a káosz pedig még hónapokig eltarthat.

Forgalmi változások május végéig:

Nem járnak a villamosok a Széll Kálmán tér és az Oktogon között, és ez jelentősen befolyásolja az autósokat is. A villamospótló busz számára a Nagykörút és a Margit körút egyes szakaszain buszsávot jelölnek ki, az útvonal további részein pedig egy közös sávban haladhat a busz- és autóforgalom. Aki teheti, kerülje el a Margit körút–Tölgyfa utca–Margit híd–Szent István körút–Teréz körút útvonalat, mert az mindkét irányban nehezen lesz járható.

A Széll Kálmán térről és a Széna tér felé vezető kétszer kétsávos út jobb oldali sávjait lezárják, ezért a forgalom a bal oldali útpályán, irányonként egy sávon haladhat.

Mindezen túl március 26-tól egyirányúsítják a Várfok utca Vérmező út és Csaba utca közötti részét a Csaba utca felé.

A Szent István körúton és a Margit híd budai hídfője és a Széna tér között pedig több szakaszon is vágányfelújítási munkák nehezítik meg a közlekedést.

Forgalmi változások októberig:

Az M1-es és az M7-es autópálya bevezető szakaszán az új Budaörsi úti csomópont építése miatt korlátozzák a forgalmat. A közlekedési csomópontban az aluljáró és az autópálya új nyomvonalának kialakítása kezdődik, továbbá a városból kifelé haladó útpályán változik a víz- és csatornaépítési munkálatok helyszíne. Ennek köszönhetően a Sasadi út környezetében, a belváros irányába vezető útpályát lezárják, a forgalmat a kifelé haladó sávra terelik. Továbbra is három sáv lesz járható mindkét irányban, azonban azok szűkebbek lesznek az eddig megszokottól. A sebességkorlátozás az időszakban 50 km/h. A Balatoni út felől érkezők nem a korábbi helyen csatlakozhatnak be az M1-es és az M7-es autópálya bevezető szakaszára, hanem egy terelőúton keresztül, ahonnan a Sasadi úti csomópont után önálló sávon tudnak ráhajtani a Budaörsi útra.

A III. kerület, Pomázi úton közműépítést végeznek, mely a Pomázi út, a Törökkő utca és az Aranyhegyi utat érinti. Az építési munkálatok első ütemében (május vége) a forgalom változatlanul haladhat. Ezt követően várhatók jelentősebb forgalomkorlátozások.

Az említett területeken túl rengeteg parkoló és útszakasz újul meg a Főváros kerületeiben, és sok helyen csatornaépítés vagy gázvezeték felújítás nehezíti a haladást, ezért mindenkit arra kérünk, hogy fokozottan figyeljen a közlekedőkre!

A forgalmi változások nyomon követhetőek a http://kozut.bkkinfo.hu/ honlapon keresztül.

Új Euro NCAP töréstesztek

2015. február 25-én megújult a Euro NCAP (Európai Új Autók Minősítési Programja) honlapja (www.euroncap.com), melyen az Audi TT, Renault Trafic és Opel Vivaro legfrissebb töréstesztje illetve a teszteket követő értékelés alapján kiállított, a jármű biztonságosságára fényt derítő minősítés is megtalálható. A Euro NCAP programot eredetileg egy angol kormányzati kutatólaboratórium (Transport Research Laboratory) hívta életre 1997-ben, mely kezdeményezéshez csatlakozott a francia, holland, katalán, luxemburgi, német és svéd kormány is. Az európai autóklubokat, így a MAK-ot is a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviseli az együttműködésben, de az ACI olasz és az ADAC német társklubunk saját jogán is társult a programhoz. Az ICRT nemzetközi szervezeten keresztül további fogyasztóvédelmi szervezetek is részt vesznek az évről évre egyre nagyobb érdeklődést kivívó, az autóipartól független konzorciumban. A Euro NCAP által közölt teszteredmények és minősítések nem csak a szakemberek figyelmét vonják magukra, hanem közérdeklődésre számíthatnak. Közös cél, hogy az Európában megjelenő új autók egyre biztonságosabbak legyenek, és súlyos baleset esetén is megvédjék mindenki életét és testi épségét függetlenül attól, hogy az autóban ülők felnőttek vagy gyerekek, elől vagy hátul ülnek, esetleg az autóval ütköző gyalogosok.

A most közölt eredmények talán kicsit csalódást keltenek a tavalyi évben kiosztott ötcsillagos autók (Nissan Qashqai, Mercedes Benz C osztály, VW Golf Sportsvan, Land Rover Discovery Sport, Skoda Fabia, hogy csak az egyes kategóriák legjobbjait említsük)) hosszú sora után. Az Audi TT csak 4 csillagot kapott, a 8/9 üléses Renault Trafic és az iker Opel Vivaro pedig csak három csillagot ért el.

Az Audi TT jó eredményt tudott felmutatni (81%) a felnőttek védelmében és a járművel ütköző gyalogosok védelme is jónak mondható (82 %-os eredménnyel), de a gyermek utasok biztonságát (68%) és a menetasszisztensek működését tekintve (64%) még van lehetőség a javulásra.

A Renault Trafic és a testvér Opel Vivaro három csillagjának kialakításában a közepes felnőttvédelem (52%), a közel azonos minősítés (53%) a gyalogosok védelmét tekintve, és alig jobb eredmény a menetasszisztensek tekintetében, játszott szerepet. A gyermekkorú utasok védelme viszont kiváló minősítést kapott (91%).

 

A részletes törésteszt eredménye itt megtekinthető
A részletes törésteszt eredménye itt megtekinthető
A részletes törésteszt eredménye itt megtekinthető
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Autóklubbal.

A megállapodás lehetővé teszi, hogy az egyesület a mobilizációt érintő kérdésekben  hatékonyabban kapcsolódjon be a jogi környezet alakításába, még a döntés előkészítés szakaszában. A vonatkozó szabályozás szerint a Magyar Autóklub azt is vállalta, hogy a nem stratégiai partner szervezetek véleményének közvetítésében is közreműködik, így várja az ez irányú megkereséseket.

A Megállapodást az NFM részéről Dr. Fónagy János parlamenti államtitkár a Magyar Autóklub részéről Hegedűs Oszkár elnök írta alá.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elsősorban a jogalkotási tevékenység előkészítésében, illetve a mindennapi munkában számít a stratégiai partnerek tapasztalataira - mondta Fónagy János, amikor a MAK mellett  újabb 5 partnerrel írt alá stratégiai megállapodást. Ezzel 25 szervezetre nőtt az együttműködés intézményes kerete.

Az NFM parlamenti államtitkára szerint az eddigi 19 stratégiai partnerrel az együttműködés kedvező tapasztalatokat hozott. A partnerségi megállapodási rendszer működtetése lehetővé teszi, hogy megalapozott, végrehajtható jogszabályok szülessenek, a partnerek pedig részesei legyenek a szakmapolitikai döntések előkészítésnek, a távlatos gondolkodásnak.

A Magyar Autóklub álláspontja az autópálya díjfizetési rendszer átalakításával kapcsolatban

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége 2014. december 18-án az autópálya díjfizetési rendszer átalakítási terveire reagálva az alábbi állásfoglalást hozta.

„A Magyar Autóklub Országos Elnöksége mai ülésén megtárgyalta az autópályák díjfizető rendszere átalakításának kérdését, és állásfoglalásában támogatja a megyei matricás rendszer bevezetését,  viszont az elkerülő és bevezető utak tekintetében a szükséges hatástanulmányok megismeréséig ellenzi azok díjfizetési rendszerbe történő bevonását.

2014. december 18. Magyar Autóklub Országos Elnöksége”

A Magyar Autóklubnak a hatástanulmányok megismerésére azóta sem nyílt lehetősége, és a rendszer 2015. 01. 01. napjával elindult. Sajnálatos, hogy a döntést előkészítő hatástanulmányok a bevezetés előtt, és azóta sem kerültek nyilvánosságra, így nem támogathatják, indokolják a változtatást.

A Magyar Autóklub az alábbi tartalmú megkereséssel fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.

A MAK változatlanul nyitott a tárgyalásokra,  gyűjti a tagság és az autósok észrevételeit és tapasztalatait, és ezek ismeretében formálja, alakítja ki a részleteket illetően végleges álláspontját. Bízunk benne, hogy a „tesztüzem” lezárását követően az általunk közvetített érdekek és tapasztalatok figyelembevételével egy ésszerűen használható és elfogadható autópálya használati rendszer kerül véglegesítésre.

A Magyar Autóklub álláspontja következetes a vonatkozásban, hogy olyan autópálya üzemeltetési rendszert kell működtetni, ami az autópályák használatára ösztönzi a közlekedőket és ezzel a települések átkelési szakaszát tehermentesíti. Ezt az álláspontot alapozza meg a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a közlekedésszervezés teljes szakmai érvrendszere és csak ez lehet a célja az autópálya, illetve az úthálózat fejlesztésének és üzemeltetésének.

Mindezekre tekintettel a Magyar Autóklub Országos Elnöksége elvi álláspontja fenntartása mellett, szükségesnek tartja az alábbi észrevételek rögzítését.

Az úthasználati rendszer változtatás koncepcióját illetően:

  • A MAK a megyei matrica bevezetését, mint – az eddigi díjfizetési mód melletti - többletlehetőséget az autósok számára kedvezőnek tartja, támogatja.
    Ugyanakkor a megyehatárok és a közlekedési csomópontok nem esnek egybe, ezért felül kell vizsgálni a matricák területi érvényességének a kérdését. Szükségesnek tartjuk, hogy az érvényes matricával a megyehatárt átlépők számára, a legközelebbi lehajtóig legyen díjmentes a közlekedés.
  • A MAK a településeket elkerülő (mentesítő) és bevezető utak, továbbá a településeken belüli útszakaszok díjfizető rendszerbe vonását, közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai, közlekedésszervezési és környezetvédelmi, továbbá a környező településeken élők életminőségére gyakorolt hatásra tekintettel, ellenzi.
    Az elvi álláspontunk erősítése érdekében kiemeli és rámutat arra, hogy különösen kritikusnak tartja az egységes logikát nélkülöző, lobbyérdekek mentén alakuló „fizetős térképeket”.  A helyzet abszurditását mi sem jellemzi jobban, hogy jelenleg néhány százméternyi vagy néhány kilométernyi útszakasz, egy egész megyére kiterjedő díjfizetési kötelezettséget eredményezhet. Különösen kirívó az M0 mozaikszerű (79 km-ből mintegy 15 km a fizetős), a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út, az érintett Duna hidak és a Kaposvári elkerülő fizetőssé tétele. Az elkerülő utak fizetőssé tétele esetén alapvető funkciójukat, a gyűjtő-elosztó szerepet nem tudják betölteni.
    Az igazságosság valós érvként nem fogadható el, hiszen mindenki, aki autót használ, a jövedéki adón keresztül hozzájárul az úthálózat fenntartásához.

A változtatás bevezetése, végrehajtása vonatkozásában a MAK rögzíti, hogy nem állt elegendő idő rendelkezésre a széles rétegeket érintő változtatásra történő körültekintő felkészülésre és az eddigi tapasztalatok alapján az alábbi korrekciókat tartja szükségesnek:

  • Egyetért azzal, hogy a rövid átállási időre tekintettel a 2015.01.01-31. közötti időszakot, „tesztüzemnek” kell tekinteni, javasolja, hogy a matricát januárban kiváltók számára az elektronikus rendszer adatai alapján automatikusan töröljék az 1.470.- Ft összegű eljárási díjat és ne kerüljön sor pótdíjazásra. Nem fogadható el, hogy egy on-line matrica esetén a korrekció csak ügyfélszolgálati ponton (17) személyesen legyen intézhető, hiszen az üzemeltető számára minden adat rendelkezésre áll.
  • Nem kerülhet kiszabásra pótdíj és semmilyen egyéb szankció alkalmazásra azok vonatkozásában, akik olyan szakaszon hajtottak vagy hajtanak fel fizetős szakaszra, ahol az nincs kellően, előjelző táblával kitáblázva.

Összefoglalva:

A Magyar Autóklub következetes álláspontja szerint olyan autópálya üzemeltetési rendszert kell működtetni, amely az autópályák használatára és nem azok elkerülésére ösztönöz!
Egyszerű, közérthető és egyértelmű szabályrendszert kell kialakítani, amely nem csak a szakemberek, hanem a hétköznapi közlekedők számára is jogbiztonságot eredményező útmutatást nyújt.

  • A MAK a megyei matrica bevezetését, mint – az eddigi díjfizetési mód melletti - többletlehetőséget az autósok számára kedvezőnek tartja, támogatja.
  • A MAK a településeket elkerülő (mentesítő) és bevezető utak, továbbá a településeken belüli útszakaszok díjfizető rendszerbe vonását, közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai, közlekedésszervezési és környezetvédelmi, továbbá a környező településeken élők életminőségére gyakorolt hatásra tekintettel, ellenzi.

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége - illetékes szakmai bizottságai bevonásával – jelen álláspontját az ez idő szerint rendelkezésre álló információk és az első hét tapasztalatai alapján alakította ki és változatlanul igényli a hatástanulmányok rendelkezésére bocsátását, továbbá nyitott az egyeztetésre, az érvrendszerek ütköztetésére az optimális megoldás kialakítása érdekében.

2015. január 12.

Tájékoztató az autópálya használati rendszer 2015. január 1 napi változásairól:
A Magyar Autóklub Országos Elnökségének állásfoglalása
az autópályák díjfizetési rendszerének átalakításával kapcsolatban
A Magyar Autóklub Országos Elnöksége mai ülésén megtárgyalta az autópályák díjfizető rendszere átalakításának kérdését, és állásfoglalásában támogatja a megyei matricás rendszer bevezetését,  viszont az elkerülő és bevezető utak tekintetében a szükséges hatástanulmányok megismeréséig ellenzi azok díjfizetési rendszerbe történő bevonását.
2014. december 18. Magyar Autóklub Országos Elnöksége
Tájékoztatás
Tájékoztatjuk kedves Klubtagjainkat, hogy 2015. január 1-től módosulnak a MAK Szolgáltatási Feltételei. A hatályos feltételek  honlapunkon megtalálhatók.
Celeb Sárga Angyalok
Szeretett Steyr Puchunk és Trabantunk megihlette a Retro Mobil szakújságíróját.
Ebből a cikkből közlünk ízelítőt.
A Magyar Autóklub segélyautói – Puch és Trabant

A Steyr Puch 500 D volt az első típus a szervezetnél, 1965-ben 15 darabot kaptak belőle az osztrák autóklubtól (ÖAMTC), előtte a sógoroknál már futottak sok ezer kilométert. Ezzel együtt remek kis autók voltak, szinte a falra is felmásztak a 16 lóerővel. Nem sok szerszámot vihettek velük, hiszen csak az első ülés mögött lévő, hátsó pad helyén keletkezett szűk rakodótérrel lehetett számolni. Az első időszakban telefonon kommunikáltak a diszpécserrel: fülkéből felhívták, ő pedig bediktálta a felvett címeket, és a segélyesek ez alapján mentek ki az elakadt autókhoz.

Egy idő után megjelentek az URH rádiók, ez már a Trabantos időszak: 1973-ban jött a 601 Universalokból az első ötven darabos szállítmány, nagy könnyebbség volt a Puch után, hogy a kombi karosszériába sokkal több minden elfért, és a szerelők is kényelmesebben utazhattak benne. Az utolsó példányok 1991-ben mentek nyugdíjba.

Ezek az autók a gyárból sárgán érkeztek meg, majd már itthon kapták meg a matricázást és a villogót, valamint a belső felszereléseket.
A klub a Keravillal kötött szerződést, ők szállították az alkatrészeket – izzót, gyertyát, ékszíjat, feszültségszabályzót, dinamót, generátort, gyújtásalkatrészeket, s egy seregnyi más kisebb-nagyobb tételt. Összesen 125 Trabantot fogyasztott el a segélyszolgálat, de mellettük más járművek is dolgoztak. Kombi 1200-es Zsiguliból többet is használtak, sőt, Polski 126-osból is érkezett kettő, bár ez utóbbiaknak nem sok babér termett. A nyolcvanas évek elején a német ADAC autóklub kiszolgált, dízel VW Golf 1-esei is szerepet kaptak, majd 1300-as kocka kombi Ladákkal is erősített a klub, a rendszerváltáskor pedig egy flottányi Opel Corsa állt munkába.

További érdekességek a Klub életéből és a Sárga Angyalok munkájáról a Retro Mobil 2014/6-os számában, amely október 16-án jelenik meg.

A Puch ebben a színben érkezett az osztrákoktól, annak idején erősen elhasznált állapotban. Két kombi 700 C is jött hozzánk, azokat hamar leselejtezték. Téli gumiról szó sem lehetett még a hetvenes években, a rutinos sofőrök nem igen karamboloztak a sárga kocsikkal. Az osztrákoknál nagy ÖAMTC-s tábla virított a Puch tetején keresztben. Érdekes, hogy más matricázás volt Pesten és más vidéken, a felújított autó a vidéki „díszítést” kapta.  Kezdetben a budai Rómer Flóris utcában állomásoztak a „sárga angyalok”, majd a Boldizsár utcai bázis lett a szervizközpont
A magyar motorkerékpárok halhatatlansága
Régóta tudjuk, hogy a régi magyar motorkerékpárok szerelmesei időt és energiát nem kímélve dolgoznak azon, hogy ma is látható és közúton közlekedő járművekké varázsolják ezeket az oldtimereket. Meganyi Pannónia, Csepel, Berva, Danuvia szereplője ma is gyűjteményeknek és az országutaknak. Ezeknek a csodás motoroknak értő és szerető gazdája, restaurátora és mestere Maróti József. Családja támogatásával és a Magyar Posta kiadásával valóra vált régóta előkészített terve: bélyegen kerültek megörökítésre a magyar motorkerékpár gyártás mérföldkövei és szépségei. A bélyegsor kiadásához komoly ünnep is csatlakozott. A bemutatókból megismerhettük a bélyeg kiadáshoz kapcsolódó tevékenységeket az ötletgyűjtéstől a forgalmazásig, meghallgattuk miét pont az a 12 motor került kiválasztásra, a bélyeg alkotója pedig a művészi munkába avatott be minket. Színezte a képet a posta valamikori és mai kiszolgáló járműveiről vetített prezentáció, amely rengeteg műszaki és szervezési érdekességre vetett fényt. Az ünnepségen egy rég várt találkozás is megtörtént: egymás mellet állt a Postamúzeum Peugeot posta triciklije és a Közlekedési múzeum Csonka féle postai háromkerekűje. A két különlegesség életkor összeg több, mint 200 év.  A 12 bélyegen látható magyar kismotorkerékpár közül 6 db és a két háromkerekű tricikli csak október 31-ig tekinthető meg a Postamúzeumban. (1068 Budapest, Benczúr u. 27.) A magyar Autóklub büszke, hogy meghívást kapott a rendezvényre és köszönthette a gyűjtőt, alkotót és a magyar motorkerékpárok szerelmeseit.

Részletes bélyeginformációk:

Magyar veterán motorkerékpárok elnevezéssel alkalmi bélyeg-kisívet bocsátott forgalomba a Magyar Posta Zrt.  Az Elekes Attila tervezte tizenkét bélyegképet tartalmazó kisív címletein a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményből látható 12 db motorkerékpár. "Az alnyomatot korabeli fotók és újságcikkek alkotta montázs díszíti" - mondta el Molnár Róbert, a Magyar Posta Zrt.üzleti vezérigazgató-helyettese a bélyeg forgalomba bocsátása alkalmából rendezett ünnepségen. A kisív különlegessége, hogy az ofszet eljárás a magyar bélyegkibocsátásban először úgynevezett 3D UV-lakkozással egészült ki, amelynek köszönhetően a motorok felülete a papír síkjából kiemelkedve egyedi csillogást kapott. A bélyegképeken többek között a Csepel Túra 100 látható hátterében a fogaskerekű Széchenyi-hegyi megállójával, valamint a Zuglóban gyártott Danuvia 125 a Hősök terén, az Eger mellett készült Berva az egri Dobó téren és a Pannonia TLT az 1956-os forradalom utáni utcaképpel. Az alkalmi borítékon a Postamúzeum gyűjteményéből a Csonka János tervei alapján készült levélgyűjtő motoros tricikli látható. Az alkalmi bélyegző egy stilizált küllős, szelepes motorkerékpár-kereket ábrázol. Érdekességként mondjuk el, hogy A  Benczúr Házban található Postamúzeumban, ahol a bélyegkibocsátásból rendezett ünnepség volt  a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum motoros triciklije, a Postamúzeum hasonló járműve, valamint a Maróti-gyűjtemény hat motorkerékpárja is látható október végéig.

Figyelem! Fokozottabb figyelmet az utakon!

A 2014. július 19-én hatályba lépett jogszabály módosítás megváltoztatta az 1/1975. évi (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (ismertebb nevén: KRESZ) a 4. § (4) bekezdését.

A módosítás következtében a kerékpárosokra már főútvonalon sem érvényes azon korlátozás, miszerint járművet csak az vezethet, akinek a szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

Az új - enyhébb szigort tartalmazó - szabályozás értelmében tehát mostantól akár főúton is szabad ittasan kerékpározni, igaz, csak akkor, ha a kerékpáros – saját megítélése szerint - biztonságos vezetésre képes állapotban van, és nem áll az alkoholon kívül a vezetési képességére hátrányosan ható egyéb szer befolyása alatt sem.

Fokozottan figyeljenek a közlekedés során a kerékpárosokra, mert – tekintettel a megengedőbb szabályozásra - megszaporodhat az ittas állapotban kerékpározók száma az utakon.

Parkolunk, fizetünk…vitatkozunk

A parkolás örökzöld téma az autózással foglalkozó szakemberek részére, sokat vitázunk, bosszankodunk, ha büntetésekkel, anomáliákkal, szabályozatlansággal találkozunk. A Magyar Autóklub is sokszor és sok fórumon hallatta hangját az egységes parkolási rendszer kialakítása érdekében, talán most megmozdult valami. Indul az országosan egységes mobilparkolási rendszer.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR)  mivel az éles tesztelés is sikeresen zárult, 2014. július 1-től a törvényi szabályozás szerint megvalósítja a parkolási közszolgáltatás, és az autópálya-használat országosan egységes rendszeren keresztül történő mobilfizetéses értékesítését.

Az NMFR megvalósítását és elindulását a nemzeti mobilfizetési rendszerről szóló 2011. évi CC. törvény és annak végrehajtási rendelete, a 356/2012. (XII.13.) Korm. rendelet határozza meg, célja pedig a közszolgáltatások országosan egységes rendszeren keresztül történő elektronikus és mobilfizetéses értékesítésének biztosítása. Első működési szakaszában az NMFR a parkolási közszolgáltatás és az autópálya-használati díj mobilfizetéses értékesítését biztosítja.

Az eddigi 42 helyett 70 közterületi parkolási társaság területén lesz elérhető a mobilparkolás. Ezentúl az autósok az ország minden közterületi parkoló övezetében hét mobilparkolási szolgáltató megoldásai közül választhatnak, a legtöbbek által használt sms- és hívószám 810-ről 763-ra változott. Július 1-től az a mobilparkoló autós, aki a 810-es számon kívánja elindítani parkolását, sms-t kap, amelyben értesítést kap róla, hogy ezen a számon mobilparkolási szolgáltatás nem elérhető, valamint arról, hogy ad hoc mobilparkolását a 06 20/30/70 763 számon indíthatja el.

Az autósok az autópályákat az eddig megszokott módokon vehetik igénybe mobilfizetéssel, a mobilparkolás terén azonban számíthatnak változásokra. A legfontosabb változás az lesz, hogy az NMFR elindulásától kezdődően a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. viszonteladójaként minden mobil- és mobilfizetési piaci szolgáltató az ország valamennyi fizetős parkoló-övezetében szolgáltatást nyújthat, a legnépszerűbb SMS-alapú mobilparkolás mellett tehát a jövőben jelentősebb szerephez juthatnak a különféle alkalmazásokat, és termékkapcsolásokat kínáló kisebb, innovatív szolgáltatók is, akik az eddigiekben csak egy-egy kerületben vagy településen lehettek jelen.
 

 

A részletek a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (www.nemzetimobilfizetes.hu) új honlapján érhetőek el. Az új honlap a tájékoztatás mellett a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. legfontosabb ügyfélkapujaként is funkcionál, amelyen keresztül a regisztrált felhasználók a Társaság mobilparkolási szolgáltatásait is igénybe tudják venni.

A honlap elindulásával párhuzamosan a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. elindította azt a +36 1 989 0000 számon elérhető információs vonalat is, amely segítséget nyújt a mobilparkolást igénybevevők számára.
Ezen felül június 30-tól a +36 36 889 889-es telefonszámon elérhető a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. telefonos ügyfélszolgálata is.

A tervek szerint nem csak a parkolást, hanem más közlekedési közszolgáltatásokat, így a közösségi és távolsági közlekedés menetjegyeit, vasútjegyeket és autópálya matricát is válthatunk majd ennek a rendszernek a segítségével.
Július elsejétől hét piaci szereplő kínálja mobilfizetési szolgáltatását (a Magyar Telekom, a Telenor és Vodafone, az eddig csak néhány településen, illetve budapesti kerületben jelen lévő Mpark és Evopay, továbbá a vadonatúj mobilfizetési innovátor, a Barion). A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer július 1-én 98,5%-os készültségű. A közterületi parkolási területek 1,5 %-át kitevő zárttéri parkolók integrálása - tekintettel azok egyedi és egymástól is eltérő műszaki specifikációjára - még folyamatban van.

A parkolás és az e-matrica után a közösségi közlekedés területén még ebben az évben vezetik be az időalapú menetjegyek mobilfizetéses megvásárlásának lehetőségét is.

Bízunk benne, hogy az egységes rendszer kiépítésével megszűnnek azok a panaszok és anomáliák, amelyek pl. abból fakadtak, hogy az autós a parkolójegyet nem a megfelelő szolgáltató automatájában váltotta meg vagy indította el és biztosítható lesz – tévesztés esetén – a szolgáltatók egymás közötti elszámolása, korrekciója. Lehet az már a fantázia birodalma, ha azt is feltételezzük, hogy az új rendszer lehetőséget teremthet arra is, hogy a jogkövető autós, ha véletlenül rossz automatánál, nem a megfelelő díjat fizeti meg, ez is korrigálható lesz külön szankcionálás nélkül.

Közlekedésbiztonsági Nyílt Nap a Magyar Autóklubnál
Idén első alkalommal került megrendezésre a Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági Nyílt Napja, melyen a család minden tagja találhatott magának programot. Voltak vezetéstechnikai tréningek, műszaki szolgáltatások, szimulátorok, részeg szemüvegek, kerékpáros vetélkedők, gyerekprogramok, filmvetítések és tombola is. Nagy népszerűségnek örvendtek továbbá a Sárga Angyalok, melyek között megtalálható volt az öreg Steyr Puch, de a Lada vagy a Trabant is.
   
A Nyílt Nap teljes galériája megtalálható A Sárga Angyal- Magyar Autóklub facebook oldalon.
FIGYELEM !
I S M É T   V I S S Z A É L N E K   A Z  A U T Ó K L U B  N E V É V E L

Több panasz érkezett egyesületünkhöz, miszerint az Autóklubra hivatkozva kaptak felhívást, akciós „vadriasztó”   internetes vásárlására, a <tajekoztatas.ok.11.45_48@jhutchweb.com>  email címről.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a megkeresés  nem a Magyar Autóklubtól származik, az egyesület megnevezésével ismeretlenek személyek visszaélnek !

Felhívjuk továbbá a figyelmet arra is, hogy  utánvétes, ismeretlen eladódótól történő vásárlás esetén az esetleges vásárlói panaszok, jótállási igények érvényesítésére nincs mód.

Figyelmükbe ajánljuk a www.autoklub.hu oldalon a  jogi GYIK rovatot, ahol tájékozódhatnak a távollevők közötti szerződéskötés buktatóiról és veszélyeiről.

A Magyar Autóklub a szükséges jogi lépéseket megteszi.

Elindult a Vemoco intelligens autó-szolgáltatás
A Posta Biztosító, a Magyar Autóklub és a Netrisk partneri támogatása mellett a mai napon debütált Magyarországon a VEMOCO intelligens autó-szolgáltatás, amely egyrészt a legújabb modellek funkcionalitásával ruházza fel a forgalomban lévő autók legnagyobb részét, másrészt a hazai piacon eddig egyedi, viselkedés-alapú biztosítások (UBI) előtt is megnyitja a kapukat. Az ötletet nemrégiben az Eurocloud Best Cloud Start-up Idea különdíjával jutalmazták.
Mi az a VEMOCO?  

A VEMOCO egy B2B területen, elsősorban flottamenedzserek által már évek óta sikerrel alkalmazott telematikus eszköz hétköznapi használatra szabott változata. A speciális szenzorokkal és GPS funkciókkal ellátott készülék a jármű ODB-II portjára csatlakozik, a fedélzeti számítógépből kinyert adatokat pedig a mindennapos vezetői igényekre szabott formában, egy okostelefon- illetve egy online alkalmazás segítségével közvetíti a mindenkori sofőr felé. Az elérhető funkciók köre meglehetősen széles, mindenekelőtt azonban a biztonságosabb és költséghatékonyabb vezetési élményt szolgálják a tudatosabb vezetés elősegítésével.

A VEMOCO használatának egyetlen feltétele az ODB-II port megléte, mely az Uniós előírásoknak megfelelően szinte valamennyi 2001 után gyártott autóban megtalálható. A KSH 2013-as adatai szerint hazánkban mintegy 2,7 millió személyautó van forgalomban, melyek átlagéletkora 13 év.

Hozzáadott érték a biztonság

Az ODB-II rendszerhez hasonlóan az Európai Unió újabb vezetésbiztonság növelését megcélzó direktívát léptet életbe pár éven belül. Az úgynevezett eCall rendszerek baleset esetén automatikusan riasztják az illetékes mentőszolgálatokat, továbbá a pontos GPS koordináták révén a helyszínre navigálják azokat. A VEMOCO-nak köszönhetően nem kell új járművet vásárolnia annak, aki részesülni szeretne a szolgáltatás által nyújtott kiemelt biztonságból. A Magyar Autóklubbal együttműködve a VEMOCO 24 órás ügyfélszolgálatot üzemeltet, mely nem pontosan a fenti elveket valósítja meg, ugyanakkor nem csak komolyabb balesetek, hanem akár kisebb, de a továbbhaladást meggátoló meghibásodások esetén is segítséget nyújt. „Sokkal hatékonyabban tudunk teljesíteni, hiszen minden esetben pontosan tudjuk a meghibásodás mibenlétét, tudjuk milyen szerszámot, pótalkatrészt kell az embereinknek magukkal vinniük.” – fogalmazta meg az együttműködés előnyeit Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese.

A vemoco eszköz egyszerre képviseli az értékvédelmet, életvédelmet, olcsó biztosítást, illetve az üzemeltetési költségek minimalizálását.
Az eszközt a www.vemoco.com oldalon keresztül lehet megvásárolni, a szolgáltatás pedig ezen felül havidíjas.

 


 

<< TOVÁBB A HÍREK, ESEMÉNYEK ARCHÍVUMBA >>

 

 
 

 

július 24.