Üdvözöljük honlapunkon !

Bejelentkezés

CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

 

Autósélet

 

 


 

          
 

Online fizetési tájékoztató

Facebook

Címlap

Tanácsok a téli autóvezetéshez

Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezetéstechnikai trénerének ajánlásai

Mindenekelőtt legyünk türelmesek, fokozottan tartsuk be a sebességkorlátozásokat, és ügyeljünk arra, hogy elsőbbségadási kötelezettségünknek mindig eleget tudjunk tenni! Indulás előtt mindig mérjük fel előre azt, hogy az adott körülmények között reálisan képesek vagyunk-e eljutni a tervezett úticélunkhoz.

A jármű felkészítése

  1. Szereltessen fel 6 évnél nem idősebb, minimum 5 mm profilmélységű (a 4 mm és az alatti már nem megfelelő) téli gumiabroncsot (a pótkerékre is!). Az újabb jobb tapadású, magasabb profilmélységű kerék, hajtástól függetlenül a hátsó tengelyre kerüljön. Mind a 4 gumi téli legyen, a csak hajtott tengelyre szerelt téli gumi nem csak fokozottan balesetveszélyes, de a KRESZ is tiltja. 2-3 hetente ellenőrizze a keréknyomást, ha az autó nincs felszerelve keréknyomás ellenőrző rendszerrel.
  2. Ellenőriztesse a hűtőfolyadék fagyállóképességét!
  3. Ablakmosó folyadékot töltse fel fagyálló ablakmosó folyadékkal!
  4. Minden lámpát ellenőrizzen, az ablaktörlőlapáttal együtt, ha az ablaktörlő csíkosan töröl, azt cserélje újra!
  5. Ellenőrizze az akkumulátor állapotát!
  6. Az ajtók gumitömítéseit kezelje le szilikonnal, hogy az ne fagyjon be!
  7. Az út sózása miatt sűrűbben kell lemosatni az autót, mert a sós lé károsítja azt!
  8. Ha az autórádiója alkalmas arra, hogy menetközben automatikusan a közlekedési hírekre kapcsoljon (TP), akkor azt használja, de elindulás előtt tájékozódjon az útviszonyokról és a várható időjárásról. (Klubinform, Útinform, időjárás jelentés)
  9. Mit legyen a csomagtartóba:
  • kefe az autóról való hó letakarításához (elindulás előtt az összes ablakot takarítsa le, ne növelje feleslegesen az amúgy is veszélyes holttereket)
  • jégoldó, jégkaparó
  • kesztyű, takaró és esetleg egy kabát
  • egészségügyi doboz (kötelező!)
  • izzókészlet (látni és látszani!)
  • elakadásjelző háromszög (kötelező!)
  • elemlámpa
  • vontatókötél
  • láthatósági mellény (lakott területen kívül, ha kiszáll a járműből kötelező!)
  • hólánc, ami megfelel a kerék méretére (Ezt már otthon tanulja meg felszerelni!)
  • hosszabb út előtt ivóvíz, élelmiszer (szendvics, keksz, stb.)
  1. A jégoldó a zár befagyásakor általában az autóban van, ilyenkor hasznos lehet egy öngyújtó, amivel a kulcsot megmelegítve, könnyedén bejuthat az utastérbe.
  2. Ami közel van a csomagtartóhoz, az üzemanyagtartály. Téli időszakban lehetőleg mindig gondoskodjon arról, hogy nagy mennyiségű üzemanyaggal legyen feltöltve, főleg akkor, ha hosszabb útra indul. (Ha véletlen elakad, vagy dugóba kerül a fűtéshez szükség lehet rá.)

Vezetéstechnikai tudás (tapasztalat)

  1. A téli útviszonyokra, nem csak az autónkat, hanem saját magunkat is fel kell készíteni, hiszen jégen, hóban, latyakban teljesen más típusú vezetéstechnikai szükséges, mint a száraz, jól tapadó aszfalton.
  2. Elindulás előtt, ha havas az autónk, vagy lejegesedtek az ablakok, takarítsuk le azt, mert ha ezt nem tesszük meg, jelentősen megnöveljük a holttereket, ami könnyen balesethez vezethet.
  3. Minimális ideig üzemeltessük a járművet üresjáratban. Menetközben melegítsük fel a motort, óvakodjunk attól, hogy magasabb fordulatszámon működtessük azt, egész addig, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet.
  4. Párátlanításkor használjuk a klímaberendezést, mert az szárítja a levegőt, ezért így sokkal hatékonyabban távolítjuk el a párát.
  5. Ruházatunk ne akadályozzon a szabad mozgásban, üléspozíciónk tökéletes legyen, mert csak így tudunk megfelelő gyorsasággal reagálni, ha arra szükség van. Ha kesztyűt veszünk fel, olyat használjunk, ami nem csúszik, és biztonságosan tudjuk kezelni a kormányt. Ügyeljünk rá, hogy ne csússzon a nedves cipő talpa a pedálokon, ha szükségesnek ítéljük, tartsunk cserecipőt az autóban. (tűsarok)
  6. A téli vezetésnél alapvető, hogy a lehetőségekhez képest, kerüljük a hirtelen manővereket (fékezés, irányváltás).
  7. Elinduláskor, és menetközben, ha azt látjuk, hogy változnak az útviszonyok, érdemes fékpróbát csinálni, hogy felmérjük az autónk tapadását. Ezt olyankor tegyük, ha nem jön mögöttünk senki, és ez nem balesetveszélyes.
  8. Ha vészfékeznünk kell, a lehetőségekhez képest egyenes kormányállásnál tegyük, mert így nagyobb a tapadása az első kerekünknek. Ha nincs ABS az autónkban, akkor pumpálva fékezzünk, mert a blokkoló kerekekkel nem tudunk irányt változtatni, ráadásul ilyenkor megnövekszik a féktávolságunk. Ha fékezéstől kezd keresztbe csúszni az autónk, engedjük el a fékpedált, hozzuk egyenesbe a járművet, és onnan fékezzünk újra.
  9. A megnövekedett féktávolság, és a rosszabb látási viszonyok miatt, tartsunk nagyobb követési távolságot, és autózzunk kisebb sebességgel a megszokottnál. Ha az autópálya nincs letakarítva és havas, jelentősen mérsékeljük a sebességünket, mert fékezéskor, vagy akár csak gázelvételkor az autónk elkönnyülő farától egy pillanat alatt tapadást veszíthetünk, és megpördülhetünk, amit ha minél nagyobb tempót autózunk, annál nehezebb kivédeni. Szintén könnyen keresztbe fordulhatunk, ha kijárt nyomokban autózunk, és előzésbe kezdünk, mert a manőver megkezdésekor is, vagy amikor visszatérünk a sávunkba, a nyomvályú könnyen megtréfálhat minket.
  10. Ha elinduláskor elkapar a hajtott kerék, az óvatosabb pedálkezelés az, ami megkönnyíti az autó megmozdítását, nem pedig a nagy gáz. Legkönnyebben egyenes kormányállásnál tudjuk mozgásba hozni az autót. A túlzott pedálkezelés nem csak elinduláskor, de menetközben is tapadásvesztéssel járhat.
  11. Nedves úton haladva, használjuk a fényszórómosónkat, ha van, illetve ennek hiányában időnként töröljük le a fényszórónkat, és a hátsó lámpatestet is.
  12. Az egyik legnehezebb feladat a havas úton, hogy felmérjük azt, hogy a tapadás pillanatonként változik. Más a tapadás a frissen esett „szűz” hóban, mint letaposott már jeges felületen. Jegesedésre kell számítani az útkereszteződések előtt, ahol az elsőbbség adás miatt meg kell állni és fékezni kell. Ezeket a helyeket óvatosan, mérsékelt sebességgel közelítsük meg, hogy ne csússzunk be a kereszteződésbe. Ha behavazott sávokat keresztezünk, tartsuk biztosan a kormányt és óvatosan kezeljük a pedálokat.
    A napsütötte útszakaszok szárazak lehetnek, ezzel ellentétben az árnyékos területeken számítani lehet alacsonyabb tapadásra a megmaradt hó, vagy az eljegesedés miatt. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokkal vezessünk. Száraz aszfalton a vezetést támogató rendszerek nagyon sok hibát korrigálni tudnak (megcsúszás, sávelhagyás, stb.), de téli körülmények között az alacsony tapadás miatt, ezek lényegesen kisebb (néha nulla) segítséget adnak. A menetstabilizáló (ESP) nem mindenható, működéséhez tapadásra van szükség.
  13. Ha megcsúszik az autó eleje (alulkormányzott): Ilyenkor mivel a kormányzott kerekünk csúszik, egész addig irányíthatatlan a járművünk, amíg a tapadás vissza nem jön az első tengelyen. Legnagyobb hibánk ilyenkor, ha tovább fordítjuk a kormányt, mert ezzel csak megnehezítjük azt, hogy visszanyerjük az irányítást az autó felett. Helyesen akkor cselekszünk, ha lassítunk (fékezünk), majd ugyan ezzel a mozdulattal a csúszás irányára fordítjuk a kormányzott kereket és a következő pillanatban újra arra az ívre tekerjük a kormányt, amerre menni szeretnénk. Ahhoz, hogy ezt jól csináljuk, az nagyon sok gyakorlást igényel, ennek hiányába, csak tartsuk irányba a kormányt, és fékezzük meg az autót, ha szerencsénk van, ettől is visszajöhet a tapadás. Az úton, a szerencsén kívül az általunk elsajátítható maximális tudásra is szükség van!
  14. Ha megcsúszik az autó hátulja (túlkormányzott): Ebben az esetben, tekerjük a kormányt abba az irányba, amerre menni szeretnénk (ellenkormányzás), a lehetőségekhez képest tartsuk távol a lábunkat a fék pedáltól, mert a fékezéssel általában csak rontunk a helyzeten és megpördülhet az autónk. Kellő gyakorlás után a gázpedál állás megváltoztatása nélkül tudjuk leggyorsabban egyenesbe hozni a járművünket, ennek hiányában, a kuplung benyomása (fékezés nélkül) segíthet ki minket ebből a helyzetből. Figyeljünk arra, hogy a kormányzott kerekünket, folyamatosan, abba irányba tekerjük, amerre haladni szeretnénk.

A csúszós úton való autózást lehetetlen elméletben elsajátítani! A gyakorlásra és a megfelelő tudás megszerzésére legoptimálisabb helyszín egy vezetéstechnikai pálya. itt szakértők segítségével, biztonságos keretek között tanulhatjuk meg a veszélyhelyzetek kezelését.

„Hallom-elfejtem. Látom-emlékszem. Csinálom-megértem.” Konficiusz (i.e.551-479)

Kapitány Tibor

vezetéstechnikai tréner